TOEN + NU - Spelletjes

 
toen en nu theater claire.jpg

We hebben een nieuw project ontwikkelt in de samenwerking met de st Jan de Doperschool. Met deze school werken we meerdere jaren samen, elk jaar vanuit een ander centraal thema. Dit schooljaar was dat TOEN + NU, en dit blok waren dat de groepen 3, 4 en 5. 

TOEN + NU staat voor tijd, geschiedenis en onze constant veranderende cultuur. Het thema werd benaderd vanuit theater en beeldende kunst. De klassen hadden de afgelopen periode wekelijks les in een kunstdiscipline naar keuze en maakten hun eigen werk.

Hoe speelden de kinderen vroeger buiten? Welke spelletjes zijn van alle tijden en wat zijn verschillen? Bepaalde materialen, zoals elastiek, springtouwen en ballen, komen in alle tijden en alle landen voor, maar de spellen die kinderen er mee spelen, zijn anders. Spelen = leren, zeggen we vaak binnen de cultuureducatie, en dat motto namen we in dit project letterlijk. 

Vanuit beeldende kunst leerden de kinderen werken met hout, en maakten kennis met gereedschap. Ze ontworpen hun eigen knikkerbanen en houten tollen en vervaardigden die in teams. 

Vanuit theater onderzochten we de fysieke kant van spelletjes en hoe de specifieke bewegingen die bij spellen horen een soort spel-dans worden wanneer je de typerende attributen verwijderd, en gaat spelen met de bewegingen zelf. We nodigden beroemde spel-professoren uit (wij zelf!), die ons alles konden leren over de spelletjes van vroeger, en hoe je ze precies speelt. 

Als klap op de vuurpijl moest er natuurlijk een middag georganiseerd worden, vol ‘Oud Hollandsche Spellen’ op het schoolplein. Alle kinderen van de drie klassen werden verdeeld in teams en het spelparcours werd uitgezet. De kinderen uit groep 7 namen de spel-begeleiding voor hun rekening en het werd een groot feest. 

Image copy.jpeg