Project PATRONEN

 

De st Jan de Doperschool en het Cultuurknooppunt werken samen in een creatief partnerschap. Dat houdt in dat we samen zorgen voor structurele cultuureducatie, in ieder geval voor de aankomende vier schooljaren!

De groepen 7 en 8 verdiepten zich in de afgelopen periode wekelijks in een kunstdiscipline naar keuze. Om samenhang aan te brengen in de cultuurprojecten, kiezen we jaarlijks voor een schoolbrede focus, die we in elke bouw op een eigen manier uitwerken.

Dit schooljaar staan de kernwaarden van de school centraal:

Plezier: zoals samen kunst maken en nieuwe dingen uitproberen.

Aandacht: zoals inzoomen op de kunstwerken van M.C. Escher, met die eindeloos herhalende patronen.

Vertrouwen: zoals samen op het podium staan en improviseren, waarbij je elkaar echt nodig hebt.

Joan Wamsteeker, beeldend kunstenaar en beroepskunstenaar in de klas, brengt de beeldende expertise in deze projecten en verzorgt de uitvoering van de beeldende kunst workshops. Samen met Claire vormt zij het team op de school. Door plezier, aandacht en vertrouwen samen te brengen, kwamen de makers uit bij het thema ‘patronen’. Patronen zijn overal. Je ziet ze in de kunst, maar ook bijvoorbeeld in een spinnenweb. Of in de gordijnstof. Kijk om je heen, dan ga je het zien!

De beeldende kunst groep heeft per klas een gemeenschappelijk kunstwerk gecreëerd. Alle tegels hebben het zelfde patroon, maar een eigen ontwerp. Wat bleek? Het geheel werd nóg mooier toen groep 7 en 8 samen aansloten!

Bewonder ook de individuele kunstwerken, ontstaan uit een simpel klein vierkantje (echt waar…)

In de theater workshops zijn we gedoken in de wereld van ‘instant composition’ - bewegingsimprovisatie die ontstaat vanuit een groep spelers op de vloer die reageren op elkaar. Samen een beweeg-kunstwerk maken, dat elke keer weer anders wordt.

Aandacht, je zintuigen gebruiken, vertrouwen en fysiek reageren op elkaar. Zo worden we als een zwerm spreeuwen, die samen de prachtigste vormen tevoorschijn toveren.

We hebben ons laten inspireren door de patronen in de natuur. Door naar de natuur te kijken, en de patronen te bestuderen, ontstaan nieuwe mogelijkheden voor fysieke composities.

De kinderen waren zelf erg te spreken over hun interpretatie van de appel.

Het project sloot af met een gezamenlijke presentatie van prachtige beeldende werken en beweeg-kunst. Ookal konden de ouders alleen meegenieten via Social Schools, toch ervaarden wij weer de kracht van SAMEN.