Digimakers: Creatief met digitale media

 

Digitale media zijn overal om ons heen. Het is belangrijk dat kinderen zich vaardig voelen om er mee te experimenteren en dat ze leren dat we niet alleen gebruiker zijn, maar ook maker. Dat je technologie kan gebruiken om jezelf mee uit te drukken en er nieuwe dingen mee te maken.

Het project Digimakers is ontstaan vanuit die gedachte: leerlingen de mogelijkheid geven om digitale middelen te onderzoeken op een creatieve manier.

Het Cultuurknooppunt ontwikkelde samen met de cultuurwerkgroep van de school een project voor elke bouw, waarbij vakdocenten werden ingezet die zij aan zij werken met de leerkrachten.

De Kleuters

In groep 1-2 gingen de klassen aan de slag met het maken van hun eigen voorlees-boek.

Als we ons eigen boek mochten maken, waar zou dat dan over gaan? De leerkracht bedacht samen met de klas een verhaal waarin Raai de Kraai op avontuur gaat. Op vakantie, naar de maan of naar de dierentuin, het mocht allemaal.

Blog ridder floris 2.jpg

Het verhaal werd verdeeld in scènes, die de kinderen als tableau vivants uitbeeldden. De klas schreef samen een regel tekst voor elke bladzijde. Echte kostuums en attributen maakten de plaatjes compleet.

Daarna was het zo ver: Een fotograaf en een echt greenscreen arriveerden op school. Voor elke bladzij van het boek werd een foto gemaakt. Later, in de edit, werden de mooiste achtergronden hier achter gezet met behulp van het greenscreen.

En toen het boek klaar was; natuurlijk lekker voorlezen!

Groep 3 en 4

Deze groepen gingen aan de slag met Stop motion. Als uitgangspunt gaven we het thema “Superkracht” mee. Welke superkracht zou je zelf willen hebben? Wat als jullie hoofdpersoon een dag een superkracht zou hebben? Wat zou er allemaal gebeuren en hoe loopt het af? 

Een kist met allerlei soorten materiaal, van bubbeltjesplastic tot kralen en visdraad, zorgde er voor dat de kinderen hun ideeën om konden zetten in beelden.

Groep 5 en 6

Esmee, Sarah en Jurre de verschrikkelijke badeend.jpeg

Stripverhalen maken. Een sfeer oproepen en een verhaal vertellen in een paar plaatjes. De school spaarde voor een mooie stapel iPads, en de cultuurwerkgroep zette de app Comic Caption klaar om mee te werken.

Na de app grondig te onderzoeken, gingen de leerlingen aan de slag met het maken van hun eigen stripverhaal, waarin optische illusies waren verwerkt.

Groep 7 en 8

Groep 7-8 ging portretten maken van elkaar en die digitaal bewerken. Tegenwoordig zijn bijna alle foto’s die je ziet in de media, bewerkt. Hoe doe je dat eigenlijk? De kinderen bedachten hóe ze hun klasgenoot op de foto wilden krijgen en leerden over beeld-aspecten:

-       Landschap of portret 

-       Dichtbij of ver af

-       Kikker of vogel perspectief

-      De houding van het model

Screen Shot 2020-12-08 at 15.00.27.png

Daarna konden de portretten bewerkt worden. Ze leerden de basis van digitale beeldbewerking van een vakdocent en pasten dit toe om het gewenste effect te verkrijgen. Uiteindelijk maakte elke leerling een fantasie personage van het portret dat zij hadden gemaakt.

Je vriend of vriendin veranderen in een alter-ego. Voeg je eigenschappen toe die bij hem/haar passen of juist precies het tegenovergestelde zijn? Op deze manier samenwerken is een mooie kans om nog meer over elkaar te weten te komen.