De natuur is de grootste kunstenaar

 

De afgelopen periode zijn we op deze school aan de slag geweest met een kunstproject rondom het thema ‘Dieren’. Van daaruit kwamen we op vragen als ‘Hoe zou de wereld er uit zien als hij van de dieren was?’, ‘hoe ziet de huid van dieren er van dichtbij uit?’ en ‘welke rol kan kunst hebben in een eerbetoon aan de natuur?’.

We volgen de fascinatie van het kind: hij/zij kiest zelf met welk medium hij wil werken. Binnen de beeldende kunst was veel ruimte voor abstractie. Verschillende vogels werden gemaakt tot abstracte, vierkante kunstwerkjes, wat uiteindelijk èèn groot memory-spel werd.

Binnen de podiumkunsten was dieren gedrag en fysiek spel het uitgangspunt. Na de onderzoeks-fase maakten de kinderen in tweetallen een fysieke ode aan een dier naar keuze. Ook experimenteerden we met het neutrale masker: een masker zonder specifieke uitdrukking, waardoor alle aandacht uitgaat naar de bewegingen van het lichaam.

De meerwaarde van een multi-disciplinair project, is uitwisseling. Zo werden er binnen de beeldende kunst tweedimensionale werken met dieren-kenmerken gemaakt, die tot draagbaar masker werden omgetoverd. De acteurs droegen deze maskers vervolgens. De maskers gaven een extra dimensie aan hun spel, en daagde hen uit nog fysieker te spelen.

 

Claire Paulich begeleidde de podiumkunsten en Joan Wamsteeker de beeldende kunst.