Door kunst leren, met kunst leren, van kunst leren

 

Kunst en cultuur verdienen een prominente plek in het onderwijs. Het integreren van kunst in alle vakken kan een school en de kinderen die er naar toe gaan, transformeren. Zo ook op deze school in Annapolis, Maryland, waar ze de kunsten volledig hebben omarmt en de kracht hiervan elke dag zien:

Professor Elliot Eisner, enthousiast voorvechter van kunst en cultuur in het onderwijs, heeft het samengevat in deze 9 punten:

  • Van kunst leren kinderen om tot een goed oordeel te komen en betekenisvolle relaties te zien. Een groot deel van het schoolcurriculum gaat over de juiste antwoorden. Bij kunst gaat het om eigen oordeel boven regels.

  • Van kunst leren kinderen dat problemen meer dan één oplossing kunnen hebben, en vragen meer dan één antwoord. 

  • Een van de grootste lessen is dat er veel manieren zijn om de wereld te zien en er betekenis aan te geven.

  • Van kunst leren kinderen dat complexe problemen oplossen niet kan met een vaststaand doel. Doelen veranderen onder invloed van omstandigheden en kansen. Leren van kunst vereist het vermogen tot improviseren.

  • Kunst maakt kinderen duidelijk dat woorden en cijfers niet genoeg zijn om uit te drukken wat we weten. De grenzen van onze taal zijn niet de grenzen van ons denken.

Picture2.jpg
  • Van kunst leren kinderen dat kleine verschillen grote effecten kunnen hebben. Kunst handelt in subtiliteit.

  • Van kunst leren kinderen denken in materiaal. Alle kunstvormen gebruiken middelen waarmee ideeën werkelijk worden.

  • Van kunst leren kinderen zeggen wat niet gezegd kan worden. Ze moeten hun poëtische capaciteiten aanspreken om woorden te vinden om het gevoel dat kunst oproept uit te drukken.

  • Kunst biedt een ervaring die kinderen op geen enkele andere manier meemaken. Door die ervaring ontdekken ze de reikwijdte en variëteit van wat ze kunnen voelen.

Hier op de website van InformED vind je 50 manieren om de kunsten aan de vakken te verbinden in de klas.

 
Claire Paulich