Belgisch onderzoek naar cultuureducatie
Artatouille is een Belgisch twee jaar durend onderzoekstraject, waarin lerarenopleiding, kunstvakopleiding en school samenwerkten.
Doel van het onderzoek was om mogelijkheden en moeilijkheden te definiëren omtrent cultuureducatie in het onderwijs, om zo de algehele kwaliteit en bruikbaarheid ervan te verbeteren. Dit geldt zowel voor de groepsleerkracht als de kunstenaar: Groepsleerkrachten werden gevolgd in de lessen die zij zelf als 'cultuureducatie' bestempelden, en kunstenaars ontdekte wat er voor nodig is om hun vak over te brengen op kinderen. Zodoende ontstond een interessante dubbele werking: de zoektocht van leraren naar meer creativiteit in de klas, en ook de zoektocht van 'creatieven' naar leraarschap.
Boeiend zijn de interviews met leerkrachten en directies van Gentse basisscholen die op de website van Artatouille zijn gepubliceerd, als deel van het onderzoek. Hieronder een paar mooie quotes van de geïnterviewde leerkrachten en schooldirecteuren.
Lieselot de Meyer, kleuterleerkracht De Vlieger
"Wat ze niet altijd kunnen verwoorden, kunnen ze wél uiten in een beeldend werk, in drama, in muziek, …"
Veronique De Waele, kleuterleerkracht De Vlieger
"Soms zit dat schoolse er zo in: ik ga dat schaap voortekenen. Maar eigenlijk kunnen zij het veel mooier tekenen: geen enkel schaap is gelijk, geen enkele lama is gelijk."
Katie Antjon, kleuterleerkracht Onze-Lieve-Vrouwcollege Ledeberg
"We hadden een beeldhouwer op bezoek. Voor die kleuters is dat prachtig, maar dan word je gewaar dat de afstand tussen die kunstenaar en die kleine mannen zodanig groot is dat het eigenlijk een beetje in het honderd loopt. Zij zijn niet voldoende geschoold om dat te kunnen uitleggen op het juiste niveau, en wij zijn niet voldoende technisch geschoold om dat allemaal zelf op die manier te beginnen uitwerken. Dan moeten we zoeken."
Esmeralda Verton, Directeur De Toverberg/De Wonderfluit
"Door de urgentie die werd gecreëerd, waardoor een deel van het team dacht dat ik ofwel aan de drugs zat, ofwel ze niet meer allemaal op een rijtje had, met negen uur muzische vorming. Men zei: “Wanneer moeten wij dan nog taal en rekenen geven? Dat gaat al niet goed met de kinderen.” Door te zeggen: “Dit is het gewoon”, heeft dat een enorme boost gekregen."
Katlyne De Leye, groepsleerkracht De Toverberg/De Wonderfluit
"Het hoeft niet mooi te zijn, maar iets waarvan je zelf tevreden bent. Of als je bijvoorbeeld zegt: 'we gaan een project doen daarrond', vind ik dat ook creativiteit, het ideeën sprokkelen. Daarbij niet altijd terugvallen op het gekende, maar ook het ongekende uitproberen."
Jan Regaert, directeur De Vlieger
"Persoonlijk mis ik nog een beetje… Moest het van mij afhangen, dan gingen we nog meer naar buiten, tentoonstellingen bezoeken."
Anneleen Vanderkimpen, kleuterleerkracht De Vlieger
"Oog hebben voor mensen , voor de omgeving… een ruime kijk op het leven hebben. Hierdoor krijg je rijkere kinderen die zich beter in hun vel voelen."
Bernadette Vyncke, directeur Onze-Lieve-Vrouwcollege Ledeberg
"Cultuureducatie kan een uitgangspunt zijn maar het kan ook het leren verstevigen. Om het beter te bewaren. De dingen die ons bijgebleven zijn, zijn ook waar we zelf iets hebben mogen rond creëren, zingen, toneelspelen, dat zijn dingen die veel dieper verankerd zitten."
Birgit Kesteloot, kleuterleerkracht Onze-Lieve-Vrouwcollege Ledeberg
“Ik doe veel spontaan. Natuurlijk ook dingen die je plant, maar ik denk dat ik er een talent voor heb. Er kruipt dan een muzisch ventje in mij, waardoor ik kan inspelen op moeilijke situaties op een muzische manier. Dan ga ik zingen, tekenen, een instrument nemen, een versje brengen, bewegen."
Geertrui De Paepe, groepsleerkracht De Toverberg/De Wonderfluit
"Gisteren zeiden ze dat ze het heel leuk gevonden hadden om hun eigen hart te tekenen. Een kind zei: "Eigenlijk zien wij niet hoe ons hart er uitziet, vanbinnen, en dan plots moeten we dat anders denken." Ik vond dat wel interessant dat ze daar ineens verstandig over begon te praten. Dat we een andere kijk op de kinderen krijgen. Maar het is moeilijk hé om het los te koppelen van rekenen en taal. Verschrikkelijk moeilijk, ja."