17 jul DIGIMAKERS op de koningin Beatrixschool de Meern

Op de Koningin Beatrixschool de Meern draaide de afgelopen periode het project DIGIMAKERS, een schoolbreed cultuureducatie project rondom digitale media. Het Cultuurknooppunt deed voor dit project de conceptontwikkeling, bemiddeling en coördinatie, en met veel plezier!

Cultuureducatie wordt op de Koningin Beatrixschool aangeboden in 4 blokken. Het vierde blok staat in het teken van digitale media. Digitale media zijn overal om ons heen, en het is essentieel dat kinderen zich vaardig voelen om met digitale media te experimenteren, en dat zij leren dat je technologie kan gebruiken om jezelf mee uit te drukken en om creatief mee te zijn.

We stelden een team samen van digitale media vakdocenten, die aansluiten bij de doelen die de school heeft voor dit project. We stelden een programma samen, waarbij elke bouw een eigen aanbod krijgt. Uitgangspunt was dat de leerlingen kennis maken met de mogelijkheden van digitale media en technologie, en dat zij daarbij uitproberen, creatief denken, ontdekken, ontwikkelen en presenteren – Kortom: Maken!

De leerlingen kregen per klas 3 workshop, toe werkend naar een presentatie. Tijdens de presentatie werd zowel het resultaat als het proces getoond aan leerlingen en ouders. Dit kan op het podium, of in de vorm van een expositie. Daarnaast oefenden de groepsleerkrachten zich in het creatief werken met digitale media, en deden allerlei inspiratie op.

In elke bouw stond een andere technologie centraal. Hier onder een klein inkijkje in wat er zoal gemaakt is.

Groep 1-2 ging aan de slag met greenscreens, vloggen en fotografie. Chantal van Sodeju kwam hen daar bij helpen.

De kleutergroepen werkten vanuit het thema “Superkracht”. Iedereen heeft zijn eigen talenten, zijn eigen superkrachten. We kunnen misschien niet vliegen of toveren, maar we kunnen wel al heel veel.

De kleuters maakten korte filmpjes, brainstormden over superhelden, verschillende superkrachten en wat je er mee kan doen. Ze experimenteerden met filmen en fotograferen met de ipad. Ze doken de fotostudio in, om als superheld op de foto te gaan. De filmpjes en foto’s werden gemonteerd tot een flitsend geheel.

Groep 3-4 werkte aan stop-motion animaties, en kreeg een set ipad’s in de klas.

Tijdens een inspiratie bijeenkomst gaf Chantal, media vakdocent van Sodeju! een introductie in Stop motion aan de leerkrachten, en liet zien hoe de app werkte. Ze liet inspiratiemateriaal achter, zodat leerkrachten zó met de klas aan de slag konden.

Stop motion filmpjes maken is makkelijk en leuk! Door een serie foto’s snel na elkaar af te spelen, maken kinderen kennis met filmtechniek. Kinderen leren verhalen te verzinnen, kunnen hun fantasie inzetten en werken samen. Ook kregen de leerkrachten van groep 3-4 een stop-motion-kist, vol knutselmaterialen.

In de een-na-laatste week waren de Stop motion filmpjes af. Chantal haalde de ipad’s op, en maakte een toffe eind montage. 

Groep 5-6 maakte live digitale muziek met de Danceboxes van Muziek-Werkplaats. Ze leerden over DJ-en en stroomgeleiding. 

Op de Danceboxes kunnen leerlingen digitale muziek maken, door samen te werken. De kinderen doen alles op hun gehoor, er komt geen beeldscherm aan te pas. Door de combinatie van muziek en techniek (stroomgeleiding) voelen de leerlingen zich echte DJ’s!

In de workshops experimenteerden de leerlingen, en leerden ze een goede opbouw maken met hun groepje. Ook bereidden ze hun groepsoptreden voor, voor de presentatie.

Tijdens de presentatie voerden elk groepje hun eigen mini DJ-set uit, waardoor zij als echte DJ’s op het podium stonden! En het musical-decor van groep 8 paste daar toevallig perfect bij!

 

Groep 7-8 maakte kennis met robotica, Artificial Intelligence en makeymakey’s, samen met Casper van medialab SETUP. 

Robots zijn overal om ons heen. Het is leuk om ze zelf te bouwen! Daarnaast is het belangrijk met deze technologie kennis te maken, te begrijpen hoe robots werken en na te denken over hun rol in ons leven, nu en in de toekomst. Wat is een robot eigenlijk? We zien ze overal, maar wat doen ze, en wanneer is een robot een robot? De leerlingen onderzochten deze vraagstukken en hebben hun eigen ideale robot ontworpen.  

Daarna ging de klas aan de slag om hun robots aan een makeymakey aan te sluiten, zodat ze geluid konden maken en de kinderen een simpele basis voor elektrotechniek kregen. …En als een robot kunst maakt, wie is dan de kunstenaar?

 

 

Na de eerste editie is het draagvlak en het enthousiasme voor het creatief werken met digitale media binnen de school gegroeid, en was te zien dat de leerlingen er heel enthousiast van worden!

 

Fijne zomer!

SaveSave