Project Creativiteit in je Vingertoppen

 
24.7 Screen-Shot-2016-08-26-at-17.21.51.png

Het is tijd voor creativiteit, toch?

Creativiteit is geen leuk extraatje, maar een noodzaak voor de toekomst, waarin vindingrijkheid, onderzoekend vermogen en ‘maak-kracht’ ons verder gaan brengen. Dus daar moeten we vroeg mee beginnen. Misschien is creativiteit wel de centrale 21e eeuwse vaardigheid, waarbinnen alle andere vaardigheden een rol hebben. Wij van het Cultuurknooppunt willen inzoomen op creativiteit, in de klas, samen met leerkrachten. Met plezier en deskundigheid als doel. 

Samen met vijf scholen uit de stichting PCOU werken we intensief samen om creativiteit te verbinden aan het leren, en in beeld te brengen hoe je dat precies doet als leerkracht. We zoeken de verbinding op met relevante partners, zoals de Marnix academie en het project Creatief Vermogen Utrecht.

De stichting PCOU is een stichting met een duidelijke visie op cultuureducatie. De start van dit project werd ingegeven door de constatering dat cultuureducatie op nog te veel PCOU-scholen een extra-curriculaire activiteit is. De stichting en haar scholen willen op weg naar cultuuronderwijs: vakoverstijgend onderwijs waarin kunstzinnige en culturele vaardigheden geïntegreerd zijn. We organiseren in dit project studiedagen en creatieve coaching on the job voor de leerkracht. Opdat zij de ‘creativiteit in de vingertoppen’ krijgen, en ook hun collega’s daarmee inspireren. Proefondervindelijk vastgestelde vakkennis uit het klaslokaal, om te delen met elkaar.

We gaan op zoek naar de speelse, ontspannen gemoedstoestand en het vertrouwen dat creativiteit in je zit, en dat het jou in staat stelt om iets nieuws te maken. 

24.4 DSC_8974-front-01.png

Op 14 september was er een kick-off bijeenkomst, vol energie. De 16 leerkrachten van 6 scholen maakten een gezamenlijke start met hun coachings-traject en maakten kennis met elkaar. We waren voor de gelegenheid te gast bij restaurant Kantien, op de Ravellaan in Utrecht.

Creativiteit: wat bedoelen we er precies mee, en hoe zorgen we er voor dat het een centrale vaardigheid wordt in de klas? Juist door de verschillen in het onderwijs dat de 6 scholen verzorgen, was de uitwisseling interessant. Hoe doen jullie dat dan? Oh, bij ons is dat heel anders. Je zou het ook eens zo kunnen proberen...

Daarna gingen de leerkrachten aan de slag met hun persoonlijke doelen voor dit project. Er werd gedroomd. Over onderwijs, over kinderen en over creativiteit. Over de mogelijkheden. Met die droom op het vizier een brug slaan naar de dagelijkse praktijk in je klas en in je school resulteerde in een stappenplan.

De rest van de middag gingen de leerkrachten en coaches aan de slag met een creatieve opdracht, waarbij de pantykousjes en post-elastiekjes door de ruimte vlogen. Een creatief proces in vogelvlucht. Ze presenteerden hun proces en verrassende eindproducten aan elkaar, en toen was het al weer tijd om naar huis te gaan. Het theoretisch kader wordt verzamelt in een boekje, dat bij elke bijeenkomst dikker wordt. Bij het weggaan namen de leerkrachten de start van hun boekje mee.

24.5 DSC_8984.png

In de maanden daarna startte de coaching in de klas. Alle leerkrachten gingen los van elkaar van start met hun experiment.

de volgende twee trainingsdagen hadden als thema

  • Obstakels creatief benaderen

  • Oogsten wat er ontstaat: wat creativiteit je oplevert

Kijk hieronder de filmpjes die gemaakt werden, voor een indruk!

logo FCP pen.jpg

Creativiteit in je Vingertoppen wordt mede mogelijk gemaakt door het Fonds voor Cultuurparticipatie, binnen de regeling Professionalisering Cultuuronderwijs.