het Cultuurknooppunt | ‘Anesthetisch onderwijs’ = verlammend onderwijs
577
post-template-default,single,single-post,postid-577,single-format-standard,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-6.0,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

24 mrt ‘Anesthetisch onderwijs’ = verlammend onderwijs

Idealiter kijkt elke mens op aarde, die wel eens een kind tegenover zich heeft gehad, deze geanimeerde presentatie van Ken Robinson. 

Het zal je aan het denken zetten over onderwijs, en over je eigen standpunt ten opzichte van het concept ‘school’ zoals wij dat op dit moment kennen.

Een van de meest interessante observaties is misschien wel het onderscheid dat gemaakt wordt tussen esthetische ervaringen en anesthetische ervaringen op school. Twee woorden die in de context van Ken elkaars tegenpolen worden. Esthetische ervaringen zetten de zintuigen op scherp en activeren hart en hersenen. Doen je op het puntje van je stoel zitten. Terwijl anesthetisch onderwijs je juist van je stoel laat glijden, en alle bewustzijn laat verliezen alsof je onder narcose wordt gebracht. Wellicht niet het meest gewenste effect van een productieve schooldag.